FÖR HYRESGÄSTER

Ditt hem

Det finns många saker du behöver känna till som hyresgäst hos Eidar. Här har vi samlat den viktigaste information om ditt hem.

Känn dig som hemma

Vår ambition att göra livet enkelt och trivsamt för våra hyresgäster. Hos oss ska du alltid kunna få hjälp och svar på dina frågor, oavsett tid på dygnet. Det kan till exempel handla om hur du gör en felanmälan, eller vem du kontaktar när grannen är lite för högljudd.

Tv och bredband

I de flesta av våra lägenheter ingår ett grundutbud av tv-kanaler i hyran. Dessa levereras av Com Hem eller Telenor via antingen coaxialnät (antennuttag) eller bredbandsnät. Du som vill ha fler eller andra kanaler kan på egen bekostnad via eidar.openuniverse.se välja det paket eller den leverantör som passar dig allra bäst. Där kan du se vilka leverantörer som kan leverera till just din lägenhet.

 

Via leverantörerna i Open Univeses nät kan du även teckna ett bredbandsabonnemang.

 

Vilka kanaler som ingår i Com Hems utbud kan du se här:  https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/analogt-utbud

 

Om du däremot bor i en av våra permanenta studentbostäder ingår Telenors bredband i hyran.

 

Vid frågor som rör driftstörningar, ditt abonnemang, fakturor eller annat så är det alltid din leverantör du kontaktar.

 

Mer ingående information om vad som gäller i våra olika områden kan du läsa i följande dokument: Björnbärets radhus, Citronfjärilen, Fridhem, Herkules, Lantmannavägen 12, 14, Elefanten, Mars, Skogshöjden, Upphärad, Åsaka, Sjuntorp, Skördetröskan 6 (smålägenheter), Skördetröskan 6 (studentlägenheter), Skördetröskan 7 (radhus), Velanda, övriga lägenheter

Felanmälan

Om du upptäcker ett fel i lägenheten eller huset du bor i så kan du göra en felanmälan genom att logga in på Mina sidor. Du kan också nå oss på 0520-877 00 under våra telefontider. Vid akuta fel under kvällar och helger, till exempel vid hissproblem eller om du tappat din nyckel, ring Jouren på 0520-877 99.

 

Tänk på att du som hyresgäst bland annat ansvarar för att glödlampor byts ut och att skruvar sätts fast. Det är även du som städar, skottar och sandar din balkong, uteplats och parkeringsplats.

LOGGA IN PÅ MINA SIDOR

Störningsanmälan

Att bo i en lägenhet eller ett hus nära andra människor är inte alltid helt problemfritt. Därför är det viktigt att du informerar dina grannar vid ombyggnader och reparationer som genomförs i din bostad, eller om du ska arrangera en fest.

 

Om du tycker att dina grannar väsnas för mycket kan du göra en störningsanmälan via Mina sidor, eller genom att ringa 0520-877 00, knappval 4, eller så kan du skicka ett mail till trygghet.trivsel@eidar.se. Vid akuta problem under kvällar och helger, ring Jouren på 0520-877 99.

GÖR EN STÖRNINGSANMÄLAN

Garage- och P-plats

Som hyresgäst hos Eidar kan du hyra fordonsplats i form av garage, carport och parkeringsplatser med eller utan elstolpe. Utbudet av fordonsplatser varierar mellan våra olika bostadsområden, och för att kunna söka så måste du vara registrerad i vår fordonskö.

 

 

ANSÖK OM GARAGE- OCH P-PLATS

Förråd

Hyresgäster som är i behov av mer utrymme kan söka ledigt förråd i sitt bostadsområde. Det görs på samma sätt som när du söker lägenhet eller fordonsplats: genom att vara registrerad hos Eidar och samla köpoäng.

SÖK FÖRRÅD

Andrahandsuthyrning

Funderar du på att hyra ut din lägenhet i andra hand? Då krävs det att du studerar eller arbetar utomlands, eller på en ort utom pendlingsavstånd. Ett annat giltigt skäl är att pröva på samboskap.

 

Giltiga skäl

För att få lov att hyra ut lägenheten i andra hand ska du studera eller arbeta utomlands eller på ort utom pendlingsavstånd. Vid studier eller arbete på annan ort ska intyg från skola eller arbetsgivare lämnas in. Du får även hyra ut lägenheten om du vill prova på samboskap.

Du har möjlighet att hyra ut lägenheten i max två år, men:

  • för studier eller arbete på annan ort, max ett år i taget
  • för att provbo (sambo), max sex månader i taget

Önskar du förlänga din andrahandsuthyrning ska ny ansökan och nytt intyg lämnas in. Väljer du istället att efter denna tid säga upp din lägenhet går kontraktet inte över till andrahandskontrakts-innehavaren. Andrahandshyresgästen har inte något besittningsskydd till lägenheten – alltså, han/hon kan aldrig göra anspråk mot oss för att för egen del överta hyreslägenheten, exempelvis om du skulle säga upp lägenheten.

 

Du är som kontraktsinnehavare är fortfarande ansvarig för lägenheten

  • Under tiden du hyr ut lägenheten i andra hand fungerar du som hyresvärd mot hyresgästen som hyr i andra hand. Eidar har enbart en relation som hyresvärd, den är med dig som vår hyresgäst. Tänk på att vara noga med att hyra ut lägenheten till någon som du har stort förtroende för. Eftersom det är du som har avtalet med Eidar så blir du ansvarig för det din hyresgäst gör i lägenheten. Om andrahandshyresgästen inte betalar hyra blir det du som kontraktsinnehavare som får krav och eventuella betalningsanmärkningar från Eidar. Detsamma gäller för störningar i lägenheten eller förstörelse eller onormalt slitage i lägenheten. Detta kan få konsekvenser för dig, trots att du inte är direkt orsak till dem. Andrahandshyresgästen bör ha en gällande hemförsäkring.
  • Du som är vår kontraktsinnehavare ska ha en fortsatt gällande hemförsäkring.
  • Om du bor i en lägenhet där Eidar inte tar betalt för elen och du säger upp ditt elnätsavtal under andrahandsuthyrningen så ansvarar du för att andrahandshyresgästen tecknar ett elnätsavtal.

 

Du får inte ta ut högre hyra än vad du själv betalar

När Eidar godkänt att du hyr ut din lägenhet i andra hand får du inte ta ut en högre hyra än den du själv betalar. Om du hyr ut lägenheten möblerad får du högst lägga på 15 procent på hyran. Om el, bredband eller liknande ingår i hyran när du hyr ut lägenheten i andra hand får du bara ta betalt för de kostnader som du själv har.Om du tar ut en högre hyra av din andrahandshyresgäst än vad du har rätt till riskerar du att bli av med ditt kontrakt utan förvarning. Du riskerar dessutom böter eller fängelse om du hyr ut din lägenhet i andra hand utan tillstånd och till en för hög hyra, eftersom det är brottsligt från och med den 1 oktober 2019.

 

Uthyrning i andra hand ska godkännas av Eidar

Handläggningstiden är cirka 2-4 veckor från att ansökan lämnats in till Eidar. Om Eidar godkänner ansökan ska hyresgäst och andrahandshyresgäst upprätta ett skriftligt avtal om rätt till andrahandsuthyrning som ska visas upp och godkännas av Eidar innan andrahandsavtalet kan börja att gälla. Observera att om du inte fått godkänt av Eidar och ändå hyr ut din lägenhet så riskerar du att bli av med kontraktet.

 

Har du hittat någon som vill hyra din lägenhet i andra hand?
Fyll i blanketten och lämna in den till Eidar.

 

Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss på 0520-877 00.

Hyresbetalning

Hyran betalas i förskott, vilket betyder att nästkommande månadshyra ska vara inbetald före den sista bankdagen innan månaden börjar. Aprilhyran ska exempelvis vara betald senast den 31 mars.

 

Samarbete med hyresgästföreningen
Hyresgästföreningen företräder alla hyresgäster i den årliga hyresförhandlingen. På din hyresavi finns en post som för närvarande är 12 kronor och avser förhandlingsersättning. Detta är en obligatorisk avgift oavsett om du är aktiv medlem i hyresgästföreningen eller inte. Du kan därutöver bli medlem i hyresgästföreningen och får då betala en separat medlemsavgift till hyresgästföreningen.

Läs mer om hyresgästföreningen

 

Mina sidor
Genom att logga in på “Mina sidor” så kan du som är hyresgäst se/skriva ut din hyresavi. Du kan se saldo, OCR-nummer och dina avtal samt historik. Du som har individuell el- och/eller vattenavläsning kan även se din förbrukning och på så sätt få bra koll på månadens utgifter. Förbrukningen av el-och varmvatten debiteras i efterhand med eftersläpning på två månader.

På mina sidor kan du alltid uppdatera din mailadress och dina personliga uppgifter.
Du kan även ladda hem Eidars app till din smartphone och på så sätt alltid ha med dig dina uppgifter.

 

Betalsätt

Miljöarbete är viktigt för Eidar, som ligger i absoluta toppen bland Sveriges allmännyttiga bostadsbolag vad gäller klimatsmart-arbetet. Av miljöskäl har vi därför inte längre hyresavier i pappersformat. Här är alternativen du som hyresgäst kan välja mellan:

 

Autogiro
Summan dras per automatik sista vardagen i månaden från ditt bankkonto. För att vi ska kunna starta ett autogiro behöver du fylla i blanketten ”Medgivande om hyresbetalning via autogiro” och skicka till oss. Du kan också ansluta dig till autogiro i din internetbank.

Vill du kan du kombinera autogiro med PDF-avi för att få hyresavin till din mail för kännedom.

 

E-faktura direkt till din internetbank
Logga in på internetbanken och klicka i att du önskar få fakturan från Eidar som e-faktura. På så sätt får du din hyresavi till internetbanken runt den 15:e varje månad.

 

Hyresavin som PDF-fil till din e-postadress
Meddela Eidar att du vill ha hyresavin som pdf-fil till din e-postadress genom att maila oss på ekonomi@eidar.se. Hyresavin skickas då per automatik till dig runt den 15:e varje månad.

 

Vad händer om jag inte kan betala min hyra i tid?
Alla kan hamna i ekonomisk knipa någon gång. Ett tak över huvudet och ett hem att trivas i är ett måste för att må bra i livet. För att inte riskera att hamna efter med hyran vill vi ge några råd och lite information. Tänk på att alltid kontakta oss om du inte kan betala din hyra i tid.

• Hyran betalas i förskott, senast sista dagen i månaden innan. Hyran för april ska alltså vara betald senast den 31 mars.

• Om hyran inte finns på Eidars konto efter förfallodatum skickar vår samarbetspartner Intrum ut ett inkassokrav med den lagstadgade avgiften 180 kronor.

• Kontakta Intrum om du fått ett inkassokrav och har problem med att betala din hyra. Ju tidigare du kontaktar dem desto större är möjligheterna att ni tillsammans kan lösa dina problem. Kontaktuppgifterna kommer du som är berörd att se på det inkassokrav som skickas till dig.

• Du kan även kontakta Trollhättans stad konsumentvägledning för att få rådgivning eller för att undersöka möjligheten till försörjningsstöd, bostadsbidrag eller för att få hjälp med att planera din ekonomi.

• Kontakta vår uthyrning för att se om det finns möjlighet att byta till ett mindre- eller billigare boende som är mer ekonomiskt hållbart.

 

Fakturor för skador och onormalt slitage
I en lägenhet uppstår alltid ett visst slitage, vilket är helt normalt i ett hem. Om det sker olyckshändelser i hemmet eller om någon är vårdslös så att slitaget blir större än det som räknas som normalt, är du som hyresgäst skyldig att betala Eidar för att återställa lägenheten till ursprungligt skick när du flyttar. Som hyresgäst har du ett ansvar och en skyldighet att anmäla skador till Eidar så fort de uppstår.

 

Kontakt Ekonomiavdelningen
Har du frågor kring din hyresbetalning är du välkommen att ringa vår Ekonomiavdelning på telefon 0520-877 92 under måndag-torsdag kl 10-12.

 

Betalning från utlandet
För dig som vill göra betalning till Eidar från utlandet måste följande uppgifter anges:
IBAN: SE85 9500 0099 6042 0299 2089
BIC: NDEASESS
Bank accountnumber: 9960 420299 2089
OBS! Glöm inte att ange vem avsändaren är och vad betalningen avser.

Payment from abroad
If you want to make payment to Eidar from abroad must specify:
IBAN: SE85 9500 0099 6042 0299 2089
BIC NDEASESS
Bank Account Number: 9960 420299 2089
NOTE! Do not forget to specify who the sender is and what the payment regards.

Ta hand om din uteplats

Om du hyr en lägenhet med uteplats så ska den skötas av dig som hyresgäst och vara välvårdad året runt. Det är också därför som Eidar ser till att göra årliga uteplatsbesiktningar i samtliga områden.

 

För att veta vad som förväntas av dig kan du ladda ner vår broschyr, som finns här i det högra fältet. Tack för att du håller området fint!