FÖR HYRESGÄSTER

Ditt hem

Det finns många saker du behöver känna till som hyresgäst hos Eidar. Här har vi samlat den viktigaste information om ditt hem.

DOKUMENT
DITT NYA HEM

Känn dig som hemma

Vår ambition att göra livet enkelt och trivsamt för våra hyresgäster. Hos oss ska du alltid kunna få hjälp och svar på dina frågor, oavsett tid på dygnet. Det kan till exempel handla om hur du gör en felanmälan, eller vem du kontaktar när grannen är lite för högljudd.

Tv och bredband

I hyran ingår ett tv-basutbud från Com Hem med 16 olika kanaler. Du som vill ha fler eller andra kanaler kan via Com Hem och Open Universe välja det paket eller den leverantör som passar dig allra bäst.

 

Genom Open Universe kan du även teckna ett bredbandsabonnemang. Om du däremot har ett studentboende så ingår Bredbandsbolagets bredband i hyran.

 

Vid frågor som rör driftstörningar, ditt abonnemang, fakturor eller annat så är det alltid din leverantör du kontaktar.

VÅRA PARTNERS

VÄLKOMMEN TILL OPEN UNIVERSE

DESSA KANALER HAR DITT BOSTADSOMRÅDE

Felanmälan

Om du upptäcker ett fel i lägenheten eller huset du bor i så kan du göra en felanmälan genom att logga in på Mina sidor. Du kan också nå oss på 0520-877 00 (vardagar 8-17) och 0520-877 99 (övriga tider). I vår kundservice går det dessutom att få svar på de vanligaste frågorna.

 

Tänk på att du som hyresgäst bland annat ansvarar för att glödlampor byts ut och att skruvar sätts fast. Det är även du som städar, skottar och sandar din balkong, uteplats och parkeringsplats.

LOGGA IN PÅ MINA SIDOR

Garage- och P-plats

Som hyresgäst hos Eidar kan du hyra fordonsplats i form av garage, carport och parkeringsplatser med eller utan elstolpe. Utbudet av fordonsplatser varierar mellan våra olika bostadsområden, och för att kunna söka så måste du vara registrerad i vår fordonskö.

 

I kvarter med många lediga platser kan personer som inte är hyresgäster hos Eidar få hyra under maximalt ett år i taget. Eidar förbehåller sig dock rätten att säga upp parkeringsplatsen om efterfrågan från hyresgästerna ökar.

ANSÖK OM GARAGE- OCH P-PLATS

EIDARS UTHYRNINGSPOLICY

Förråd

Hyresgäster som är i behov av mer utrymme kan söka ledigt förråd i sitt bostadsområde. Det görs på samma sätt som när du söker lägenhet eller fordonsplats: genom att vara registrerad hos Eidar och samla köpoäng.

SÖK FÖRRÅD

Störningsanmälan

Att bo i en lägenhet eller ett hus nära andra människor är inte alltid helt problemfritt. Därför är det viktigt att du informerar dina grannar vid ombyggnader och reparationer som genomförs i din bostad, eller om du ska arrangera en fest.

 

Om du ändå tycker att det väsnas för mycket i huset så kan du göra en störningsanmälan via Mina sidor.

GÖR EN STÖRNINGSANMÄLAN

Andrahandsuthyrning

Funderar du på att hyra ut din lägenhet i andra hand? Då krävs det att du studerar eller arbetar utomlands, eller på en ort utom pendlingsavstånd. Ett annat giltigt skäl är att pröva på samboskap.

 

Viktigt att tänka på vid en andrahandsuthyrning:

 

  • Se till att du kan lita på den person du hyr ut till
  • Du måste få ett godkännande från hyresvärden om du vill hyra ut i andra hand, annars riskerar du att förlora ditt kontrakt
  • Eftersom det är ditt avtal med Eidar som gäller så blir du ansvarig för allt din hyresgäst gör, som obetalda hyror eller förstörelse
  • Andrahandskontrakt får som längst gälla i två år, därefter går lägenheten till den person som står längst fram i bostadskön

 

Besök kundservice eller kontakta Eidars uthyrning på 0520-877 00 vid frågor.

LADDA NER BLANKETT FÖR ANDRAHANDSUTHYRNING

Hyresbetalning

Hyran betalas i förskott, vilket betyder att nästkommande månadshyra ska vara inbetald före den aktuella månadens slut. Eidar värnar om miljön och uppmuntrar därför till betalning via E-faktura eller autogiro. På så sätt uteblir nämligen pappersfakturan, samtidigt som hyran betalas enkelt och smidigt varje månad.

 

Genom att logga in på Mina sidor kan du som hyresgäst se och skriva ut din hyresavi, men även ta del av din individuella el- och vattenförbrukning. Vid frågor kring hyresbetalning, krav eller inkasso är du välkommen att ringa Eidars ekonomiavdelning på telefon 0520-877 92 under måndag-fredag 9-12.

BETALNING FRÅN UTLANDET

VÅRT SAMARBETE MED SKATTEVERKET

Ta hand om din uteplats

Om du hyr en lägenhet med uteplats så ska den skötas av dig som hyresgäst och vara välvårdad året runt. Det är också därför som Eidar ser till att göra årliga uteplatsbesiktningar i samtliga områden.

 

För att veta vad som förväntas av dig kan du ladda ner vår broschyr, som finns här i det högra fältet. Tack för att du håller området fint!

TA HAND OM DIN UTEPLATS