Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till huvudmeny Hoppa till vänstermeny

Säkringar och strömavbrott

Om elen försvinner helt eller i delar av din lägenhet finns det några saker du kan göra själv först.

Har en säkring gått?

Det första du kan kontrollera är så att inga säkringar har gått. Om en säkring gått så faller säkringsknappen ner och kan petas upp igen. I äldre lägenheter med äldre proppar ser man det genom att den lilla färgpricken i änden har lossnat. Skruva ur säkringen och skruva i en ny likadan. 

Gick elen i samband med att du kopplade in något?

Om elen gick när du kopplade in exempelvis en vattenkokare/kaffebryggare/micro så har det förmodligen blivit en överbelastning och en säkring har gått. Börja med att koppla ur vattenkokare/kaffebryggare/micro och kolla i ditt mediaskåp i lägenheten, där hittar du säkringarna.

I nyare lägenheter kan du se att en säkring gått genom att säkringsknappen fallit ner och kan dras upp igen. I äldre lägenheter genom att den lilla färgpricken i änden har lossnat på en propp och den behöver då bytas ut. Ta gärna med säkringen till butiken när du ska köpa ny så du är säker på att du får samma sort. 

Du kan återställa eller byta säkringen, men för att det inte ska bli överbelastning på nytt så behöver du koppla ur någonting annat, exempelvis inte ha igång kaffebryggaren och vattenkokaren samtidigt eller placera de så de belastar olika säkringar.

Berör strömavbrottet fler personer?

Är det mörkt i hela din lägenhet och även hos dina grannar eller är det ett åskoväder? Då är det sannolikt att strömmen har gått även hos dina grannar. Trollhättan Energi och Vattenfall har kartor över pågående strömavbrott på sina hemsidor. De har även tjänster så att du kan registrera dig och få sms vid en störning samt vid planerade arbeten som påverkar dig. Läs mer:

Om det inte är ett utbrett strömavbrott och inga säkringar har gått ska du felanmäla detta till Eidar. Sker strömavbrottet när Eidar är stängt så ring vår Jour på 0520-87799.