Lokalhyresgäst
Här hittar du information och funktioner som kan hjälpa dig i din vardag som lokalhyresgäst
Felanmälan / Kundservice
Vår kundservice är bemannad måndag till fredag under kontorstid och vi behandlar ditt ärende så fort det är möjligt.
I första hand vill vi att du gör din felanmälan på Mina sidor. Använd gärna fritextfältet och beskriv så utförligt du kan samt bifoga bilder. Det går det också bra att ringa till 0520-877 00
Skulle något inträffa utanför kontorstid som inte kan vänta tills nästa arbetsdag, kontakta vår fastighetsjour på 0520-877 99.
Vad gäller för min lokal?
I ditt avtal står vilken ansvarsfördelning som gäller för skötsel och underhåll av den lokal du hyr. Vanligtvis ansvarar hyresvärden för följande:
- Fastighetens installationer såsom värme, vatten, el, ventilation och hissar
- Skötsel av den yttre miljön samt snöröjning och sandning
- Underhåll av allmänna och gemensamma utrymmen
- Byggnadens yttre underhåll såsom fasad, fönster, tak och entréer
Göra om inne i lokalen
Det inre underhållet vad gäller golv, väggar och tak ingår vanligtvis inte i hyran för lokalhyresgäster om inte annat är överenskommet i kontraktet. Vill du byta golv eller måla om väggar/tak så är det ok att göra det utan att meddela oss. Om du är osäker på vad du får, eller inte får göras i lokalen, kontakta din förvaltare för att diskutera dina planer.
Verksamheters behov förändras och därför är det naturligt att lokalen du hyr kan behöva förändras med tiden. Om ni har behov av att förändra lokalen och det krävs anpassningar av fasta installationer såsom väggar, el, vatten, avlopp eller ventilation, ska du kontakta din förvaltare för att diskutera lösningar. Tänk på att först be om lov, om ni själva, eller via egen anlitad entreprenör vill utföra åtgärder i lokalen. Arbetet måste utföras på ett fackmannamässigt sätt för att bli godkänt. Det kan också vara bra att känna till att du som hyresgäst kan bli återställningsskyldig vid en avflytt om ni gjort verksamhetsspecifika ingrepp på lokalen.
Avtal och årliga hyreshöjningar
Ett lokalhyresavtal skrivs vanligtvis på 3 år, med 9 månaders uppsägningstid och med 3 års förlängning vid utebliven uppsägning. Hyreshöjning sker alltid fr.o.m. 1:e januari med utgångspunkt från förändringar av konsumentprisindex (KPI) om inget annat är överenskommet i kontraktet. KPI fastställs av statistiska centralbyrån och jämförs årligen med överenskommet basindex i det tecknade avtalet. I de fall hyrestiden är kortare än 3 år, får hyresändringar inte ske i enlighet med KPI. Hyresökning sker då istället med en fast procentuell ökning.
Kvartalshyra och e-faktura
Kvartalshyra är praxis för lokalhyresavtal. Vill du istället ha månadshyra ska du kontakta din förvaltare så kan det oftast lösas efter överenskommelse.
Hyran skall betalas i förskott, vilket betyder att nästkommande kvartals- eller månadshyra skall vara inbetald före den sista bankdagen innan månaden börjar. Av miljöskäl har Eidar inte längre hyresavier i pappersformat. Du kan antingen få din hyra i PDF-format via e-post eller som E-faktura.
Eidar som hyresvärd har en sedvanlig fastighetsförsäkring tecknad. Som hyresgäst är du skyldig att teckna och vidmakthålla en företagsförsäkring som innehåller egendomsskydd, avbrottsskydd och ansvar för den egna verksamheten. Tänk också på att företagsförsäkringen bör innehålla skydd gällande skador på grund av åverkan på lokalens fönster, skyltfönster, skyltar samt entrédörrar.
Om du har skyltfönster i din lokal, får du använda dessa för marknadsföring utan något särskilt tillstånd. Om du däremot vill montera en skylt på fasaden eller annan plats, krävs tillstånd ifrån Eidar och i vissa fall även bygglov från kommunen om fastigheten ligger inom detaljplanerat område.
Både du som hyresgäst och vi som hyresvärd är skyldiga att bedriva ett brandskyddsarbete enligt lagen om skydd mot olyckor. I ditt hyresavtal ska det finnas en gränsdragningslista och en ansvarsfördelning gällande brandskyddet för din lokal.
Beroende på vilken typ av verksamhet som du bedriver och antal personer som befinner sig i lokalen, kan utförligheten och utformningen av kontrollerna variera. Tänk på att inte blockera entréer och korridorer med varor, möbler eller dylikt för att snabbt kunna utrymma vid en brand. Du som hyresgäst har ett viktigt ansvar att se till att det finns ett brand- och inbrottsskydd som uppfyller kraven för din verksamhet och för ditt försäkringsbolag.
På Norra Älvsborgs Räddningstjänstförbunds och Brandskyddsföreningens hemsidor kan ni läsa mer om systematiskt brandskyddsarbete.
Om du vill överlåta din lokal till någon annan behöver du Eidars skriftliga samtycke. Vi kräver att du haft lokalen längre än tre år. Om du haft lokalen mindre än tre år men har synnerliga skäl, såsom till exempel sjukdom eller dödsfall kan vi godkänna en överlåtelse. Ett godkännande kan vara förenat med villkor som t.ex. bankgaranti, borgen eller en förskottsinbetald hyressumma.
Fyll i blanketten "Ansökan om överlåtelse av lokal" om du vill ansöka om överlåtelse.
Lokalen du hyr får endast användas för det ändamål som den är avsedd för. Om du vill ändra användningen krävs Eidars godkännande. Vi kan godkänna en förändring om det finns beaktansvärda skäl och du haft lokalen i längre tid än två år.
Om du vill hyra ut delar av, eller hela, lokalen i andrahand behöver du Eidars skriftliga samtycke. Du får alltså inte utan vårt godkännande låta någon annan bedriva någon form av rörelse eller verksamhet i lokalen eller inom fastigheten.