Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till huvudmeny

Har du svårt att betala hyran? Ring Jekaterina så snart du kan!

Alla kan vi hamna i en situation i livet då vi får ekonomiska svårigheter. Då kan det vara tryggt att veta att du som hyresgäst kan vända dig till Eidar med frågor som rör din hyresbetalning. – Hör av dig direkt och vänta inte tills hyran förfaller och går vidare till inkasso, säger Jekaterina Shahada på Eidars ekonomiavdelning.

Vi är inne i en tid av höga räntor, inflation och höjda priser. Många kämpar för att få pengarna att räcka till. Här kommer lite förklaringar och information om vad du kan göra som har det svårt att få pengarna att räcka till.

Det viktigaste är att du kontaktar Eidar direkt när du märker att du har svårt att få ihop det till hyran. Jekaterina Shahada på Eidars ekonomiavdelning välkomnar alla samtal och vill alltid hitta en lösning för de hyresgäster som hamnat i ekonomiska svårigheter.

Budget- och skuldrådgivning
Budget- och skuldrådgivningen är en del i Budget-, skuld- och konsumentkontoret i Trollhättan. Där kan du få hjälp i form av konsumentrådgivning och budget- och skuldrådgivning. Rådgivningen är kostnadsfri och de har sekretess.

Arbetsmarknad- och socialförvaltningen
Innan det går så långt att du inte har råd att betala hyran bör du söka hjälp hos Socialförvaltningen i Trollhättan. De kan både ge råd och kan bedöma om du har rätt till försörjningsstöd.

Om hyran eller annan faktura inte är betald i tid
Efter förfallodatum skickas fakturan vidare till inkassobolaget Intrum. Två till tre dagar efter det får du fakturan från inkassobolaget, som därmed tagit över hanteringen av ärendet.

Det betyder att om du betalar fakturan efter förfallodatum men innan de fått en ny från inkassobolaget, så behöver du ändå betala de avgifterna som tillkommer från Intrum.

Om du inte betalar alls kan det till slut gå så långt att Eidar behöver ansöka om ”betalningsföreläggande” och ”avhysning” hos Kronofogden. Det är därmed viktigt att du gör allt du kan för att betala din hyra i tid.

Jekaterina på Eidars ekonomiavdelning

– Hör av dig direkt och vänta inte tills hyran förfaller och går vidare till inkasso, säger Jekaterina Shahada på Eidars ekonomiavdelning.

Jekaterina välkomnar ditt samtal
Hos Eidar har Jekaterina Shahada kontakten med er hyresgäster som har problem med att betala hyran.

- Det svåra är när någon som hamnat i ekonomiska problem väntar med att höra av sig och hyran redan gått till inkasso. Jag förstår att det kan vara jobbigt att ringa oss om detta. Men jag välkomnar varje samtal och vi vill alltid hitta bästa möjliga lösning för alla parter, säger Jekaterina Shahada.

Tips och råd från Eidars ekonomiavdelning
Om du som hyresgäst märker att det kan bli svårt att betala in nästa hyra i tid, så ska du höra av dig till Eidar direkt. Här får du svar på allt från frågor kring försenad hyra och autogiro till hur det generellt fungerar med betalning när man bor i hyresrätt. De vanligaste frågorna rör just inkassokrav och hur man hanterar det, när och hur man får sin hyresavi samt när hyran ska vara betald. Viktigt att veta är att om en faktura ska bestridas måste du kontakta Eidars ekonomiavdelningen innan den förfaller.

Vem kan fråga om hyresbetalningen eller annan faktura?
Endast den person som står på avtalet kan få hjälp då Eidar på grund av sekretess inte får diskutera ekonomiska detaljer med någon annan, såvida det inte finns ett dokumenterat Godmanskap eller Förvaltarskap. 

Frågor om hyran eller annan faktura?
Ring Eidars ekonomiavdelning måndag – fredag, klockan 10–12 på telefon 0520-877 92.

 

Publicerad 2024-07-17