Hyresförhandlingen för 2025 är klar – parterna överens om genomsnittlig höjning på 5,05%
Årets hyresförhandling mellan AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag och Hyresgästföreningen är avslutade. Parterna har kommit överens om att utgående hyror höjs med 5,05 % i genomsnitt från den 1 januari 2025
För hushållen varierar höjningen beroende på fastighet från 3,3 till 5,4 procent. Utöver den procentuella höjningen så höjs hyressättningsavgiften, det vill säga avgiften som går till Hyresgästföreningen för att de förhandlar med Eidar, med 3 kr, från 12 till 15 kr per lägenhet. Parterna tecknar ett separat avtal angående hyressättningsavgiften.
- Vi är nöjda med att vi kommit överens med Hyresgästföreningen lokalt i Trollhättan och att förhandlingen inte drog ut mer på tiden. Det är bra att våra hyresgäster redan nu kan få veta vilken hyra de får i januari, säger Hasse Skanse, Kommunikationschef på Eidar.
Årets hyresförhandling genomfördes i ett ekonomiskt tufft läge. Tidigare i höst beslutade Eidars styrelse om ett sparpaket som bland annat omfattade varsel av 14 personer. Bolagets löpande utgifter har fortsatt att stiga, bland annat på grund av kraftiga prisökningar för material och tjänster inom bygg och underhåll, samt kraftiga höjningar av de kommunala taxorna för elnät, värme, avfall och vatten. Eidars reella kostnadsökningar under 2024 uppgick till 16%.
- Det har under de senaste åren blivit betydligt dyrare att bedriva vår verksamhet och sköta vår förvaltning. Vår enda inkomst är hyran våra hyresgäster betalar varje månad. Samtidigt vet vi att det är ett besvärligt läge för många av våra hyresgäster, därför gör vi alltid ett avdrag för social hänsyn när vi går in i hyresförhandlingen. Men faktum är att vi nu för fjärde året i rad inte får täckning för våra faktiska kostnadsökningar och därför måste spara på andra sätt, säger Hasse Skanse, Kommunikationschef på Eidar.
Eidar är ett allmännyttigt bostadsbolag som ägs av Trollhättans Stad, och i förlängningen alla trollhättebor, och åläggs därmed i enlighet med ”Lagen om allmännyttiga bostadsaktiebolag” att bedriva en ekonomiskt hållbar verksamhet.
- Processen kring hyreshöjningarna är en balansakt. Vi har ett ansvar för våra hyresgäster och att de upplever en god standard och servicenivå. Deras trivsel och trygghet är vår främsta uppgift att tillgodose. Samtidigt måste vi ha en ekonomi som ger oss förutsättningar att faktiskt kunna leverera en god boupplevelse till våra hyresgäster och kunna förvalta våra fastigheter på ett långsiktigt och ansvarsfullt sätt, säger Hasse Skanse, Kommunikationschef på Eidar.
Publicerad 2024-12-11