Notan för Michaels blöta utekväll slutade på 300 000 kr
Michael vaknar av att han mår illa. Huvudet bankar och han känner sig blöt och konstig. Han slår upp ögonen och inser att han somnat på golvet i sin dusch, med vattnet på. Hela badrumsgolvet är täckt av vatten, och det rinner över tröskeln ut i hallen.
NEJ!! stönar Michael och tar sig mödosamt upp på alla fyra. Nu ser han att även golvet i hallen är täckt av vatten. Han dunkar näven i golvet och svär inombords. Reser sig upp till stående, stänger av vattnet och kliver ut ur duschen. Han halkar på det blöta golvet och slår armbågen i handfatet. När han kliver ut i hallen ser han att vattnet runnit vidare ut i trapphuset.
Michael inser att han måste ringa Eidar och berätta vad som hänt. Han letar febrilt efter telefonen och hittar den till slut i fickan på jackan han hade på sig på festen igår. Han ringer Eidars växel, men eftersom det är söndag möts han av ett meddelande om att Eidar är stängt och att man ska ringa Eidars journummer vid akuta ärenden. Han slår in numret till jouren, 0520-877 99, och försöker samla sig.
Snart ser Michael hur jourbilen svänger in och parkerar på parkeringen utanför. En man kliver ut och går med raska steg mot porten. Det känns som en evighet innan Michael hör hur det knackar på hans dörr.
- Jaså, det blev en blöt kväll igår ser jag, säger mannen och kliver in. Men jag hoppas du har en hemförsäkring?
Michael trycker händerna mot huvudet och svär tyst.
- Nej, jag har inte tecknat någon hemförsäkring än, säger han uppgivet.
- Ajdå, det var inte bra. Det här kan bli dyrt för dig, svarar mannen.
Ett par dagar senare står det klart att översvämningen i lägenheten orsakat skador både i Michaels lägenhet och i tak och väggar i lägenheten under. Sammanlagt ska det visa sig att kostnaderna för att åtgärda skadorna slutar på över 300 000 kr. En summa som Michael måste betala själv eftersom han inte har någon hemförsäkring.
Det hade inte behövt bli så här illa. Det bästa vore såklart om Michael inte hade somnat i duschen. Men även efter översvämningen hade det kunnat bli helt annorlunda. Om han haft en hemförsäkring så hade försäkringsbolaget betalat kostnaderna för skadorna och hjälpt till i den svåra situationen. Michael hade bara behövt betala självrisken, en betydligt mindre summa.
Fotnot: Idag har Michael tecknat en hemförsäkring, han tänker aldrig igen stå oförsäkrad om olyckan är framme.
Denna berättelse baseras på en verklig händelse i ett av Eidars kvarter, men Michael heter något annat i verkligheten.
Du måste ha en hemförsäkring!
Du som är hyresgäst hos Eidar måste ha en gällande hemförsäkring. Det är ett krav som Eidar ställer för din egen skull. En hemförsäkring täcker vid till exempel vattenskador eller brand i din lägenhet och vid stöld av lösöre. Oavsett om du orsakat eller råkat ut för en skada så tar ditt försäkringsbolag kostnaden åt dig, mot att du betalar en mindre avgift i premie varje månad.
Gratis hemförsäkring i tre månader för Eidars hyresgäster
Eidar har tecknat avtal med Länsförsäkringar. Alla som bor i Eidarlägenhet får ett erbjudande om att teckna ett nytt avtal för hemförsäkring hos Länsförsäkringar med tre betalningsfria månader. Eidar skickar ut erbjudandet via e-post och Mina sidor.
Publicerad 2023-07-24