Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till huvudmeny

Nu ökar vi säkerheten när du ringer in

Vi är rädda om dina personuppgifter och för att skapa en säkrare hantering kommer vi be dig att BankID identifiera dig när du ringer in till oss.

Du kommer fortsatt kunna ställa generella frågor om regler och processer utan identifiering men för att hantera ärenden och frågor kopplade till ditt avtal eller ditt sökande kommer vi be dig att legitimera dig.

Det kommer fungera så här:

  1. Vi ber dig att starta ditt BankID. Du kan ha ett mobilt BankID på din telefon eller en fil med BankID på datorn.
  2. Du kommer mötas av en kontrollfråga – Har du ringt upp AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag? När du svarar ja på denna genomför du identifieringen.

Läs texterna i BankID noggrant

När du använder BankID är det viktigt att du inte uppger din kod för någon per telefon och att du noggrant läser de texter som visas i BankIDs applikation. I våra samtal kommer det stå identifiering och AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag. Om det står något annat bör du lägga på luren och avsluta samtalet.

Vad är BankID?

BankID är en digital legitimation som du använder för att legitimera dig och göra digitala underskrifter med på Mina sidor. Du kan använda samma BankID på flera ställen, exempelvis när du deklarerar eller loggar in på din bank.

Du kan installera BankID på din dator eller på din smartphone eller surfplatta, det kallas då för mobilt BankID. Med det kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har telefonen med dig. Du skaffar BankID via din bank och det är gratis.

Andra alternativ

Om du av någon anledning inte kan ha BankID, till exempel att du inte har ett svenskt personnummer eller liknande så finns möjligheten kvar att

  • logga in på Mina sidor med lösenord och där skapa ärenden och göra felanmälningar. 
  • besöka oss och legitimera dig på plats


Digital hjälp för dig som är 65 +

Vi vill även tipsa om att det finns en digital vägledare i Trollhättan Stad som kan göra hembesök och hjälpa till med saker som att skapa e-postadress, ladda hem mobilt BankID och få tips och råd om hur du skyddar dig online och håller dina personuppgifter säkra. För att boka detta ringer du Trollhättans Stads Kontaktcenter på telefonnumret 0520-49 50 00 eller kontakt via digitalvagledare@trollhattan.se. Läs mer på stadens webbplats.

 

Publicerad 2024-05-31