Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till huvudmeny

April, April! Nu kan Eidars hyresgäster göra felanmälan via rumsgivaren Aidar

Nej, nog för att vi kommit långt i digitaliseringsarbetet. Men en rumsgivare kan endast läsa av inomhusklimatet, som temperatur och luftfuktighet. Det var ett aprilskämt! Som en del av Eidars digitaliseringsarbete inför vi nu ytterligare en ny funktion för fel- och störningsanmälan, via AI (artificiell intelligens). Sedan i höstas kan hyresgästerna få svar på frågor av chatboten Eida på eidar.se Nu går vi steget längre. De hyresgäster som har rumsgivare i lägenheten kan enkelt prata in felanmälan direkt i dosan till boten vi döpt till Aidar.

Hyresgästen trycker på rumsgivarens knapp och när högtalarfunktionen slås på så talar hyresgästen in sin fel- eller störningsanmälan som med hjälp av AI skapar ett ärende direkt i Eidars fastighetssystem.

- Vi har gjort 100 olika testärenden här på Eidar, där vi låtit olika personer tala in sina låtsasärenden och det har fungerat nästan läskigt bra, säger Evelina Prins, chef för Eidars kundservice. Det känns jättekul att kunna utveckla kundservicen ytterligare nu.

Det är endast de hyresgäster som redan har rumsgivare installerad som i nuläget kan använda sig av funktionen och än så länge är det bara fel- eller störningsanmälan som kan göras. I höst hoppas vi ha funktionen klar även för att kunna skap ärenden kring uthyrning.

- Om vi märker att detta är något hyresgästerna använder sig av och uppskattar så kommer vi att skynda på processen med att installera rumsgivare i hela fastighetsbeståndet, säger Evelina Prins.

Evelina Prins

- Det känns jättekul att kunna utveckla kundservicen ytterligare nu, säger Evelina Prins, chef för Eidars kundservice. 

 

Akuta ärenden, ring 0520-87799

Observera att akuta ärenden utanför kontorstid fortfarande endast kan göras till Fastighetsjouren, telefonnummer 0520-87799.

Naturligtvis kan du som har rumsgivare installerad i lägenheten fortfarande göra dina ärenden via Mina sidor eller samtal/besök till Eidar.

 

Så här går det till:

  • Du trycker på en knapp tills temperatur och luftfuktighet försvinner från displayen och fyra streck visar sig.
  • När strecken är synliga talar du tydligt in ditt personnummer. Aidar skapar ärendet utifrån ditt personnummer.
  • Beskriv därefter vad felet/störningen gäller så skapar Aidar ett ärende åt dig direkt in i fastighetssystemet som hamnar hos Kundservice.
  • Du får därefter en bekräftelse på ditt ärende på mail och ”Mina sidor”.

Berörda hyresgäster har en manual som ligger på "Mina sidor".

 

 

 

 

Publicerad 2023-04-01