Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till huvudmeny

Från sopig vardag till ren dröm

Det är fredag och klockan är 9.30. Precis som alla fredagar sedan i slutet av februari samlas miljövärdarna Andreas Gustavsson, Hevzi Halimi, Njazih Dibrani och fastighetsvärdarna Andreas Karlsson och Daniel Carlsson tillsammans med boendesamordnarna Mohamed Elmi och Ville Lundman för att stämma av veckan som gått på trivselfronten bland hög- och låghusen i kvarteret Guldvingen på Lextorp.

Daniel Carlsson, Andreas Karlsson, Andreas Gustavsson, Hevzi Halimi och Njazi Dibrani är fastighetsvärdar respektive miljövärdar i kvarteret Guldvingen på Lextorp.

I flera år har kvarteret Guldvingen varit ett problemområde vad gäller sopor, återvinning och nedskräpning – både på gårdarna och i fastigheterna. Eidars miljövärdar och fastighetsvärdar ägnade under många år ofta flera timmar per dag åt att städa runt sopstationerna och att forsla bort möbler och skräp från källargångar och trapphus. Men det var då! Nu är Guldvingen rena drömmen.

- Nu i efterhand skäms jag jättemycket, skrattar Njazih. För när vi startade det här trivselprojektet så var jag väldigt skeptisk och var övertygad om att det inte kommer att göra någon skillnad, eftersom det kändes som att vi redan försökt med allt – och ingenting hjälpte. Men oj vad fel jag hade!

I slutet av februari gick personalen från Eidars bosociala avdelning och knackade dörr hos hyresgästerna i höghusen i kvarteret Guldvingen för att samtala om ökad trivsel. Alla hyresgäster fick även ett blad med enkla tips kring sopor. Mohamed och Ville har ansvarat för projektet från sin avdelning.

Boendesamordnarna Ville och Mohamed knackade dörr hos hyresgästerna för att prata trivsel

Parallellt med dörrknackandet började Guldvingens miljövärdar och fastighetsvärdar att räkna skräp och dokumentera, i både källare, trapphus och på gårdarna. Miljövärdarna gjorde också små justeringar i sitt arbetssätt där de ännu mer aktivt än tidigare ronderar kring miljöstationerna, för att informera och tydliggöra för hyresgäster som inte sorterar på rätt sätt – eller ställer soporna på marken i stället för i sopkärlet.

En kvarts avstämning om veckan som varit
Andreas Gustavsson konstaterar att skillnaden är helt otrolig nu mot tidigare och att det är mycket roligare att arbeta nu. Han får medhåll från de andra fyra i Guldvingengänget.

- Kommer ni ihåg hur det var förra året vid den här tiden? undrar Andreas G. Då höll vi på flera timmar bara med sopor.

- Ja, vi fick hämta kärra för att forsla bort sopor, säger Njazi. Ibland blev det fyra fulla kärror med bara sopor.

- Herregud, en dag var vi fem personer som arbetade i fyra timmar. Det blir 20 timmar totalt, bara på att städa bort sopor, säger Hevzi Halimi. Den här veckan har vi haft en enda påse på backen. Vilken skillnad! Det är otroligt.


Varje fredag samlas Guldvingengänget och Mohamed och Ville från bosociala avdelningen för en kvarts avstämning om hur veckan har varit på sop- och trivselfronten. Miljövärdarna och fastighetsvärdarna skickar sedan ut en återkoppling till kvarterets hyresgäster med en beskrivande smiley och en kort text.

- Nu är det helt underbart. Underbart! Säger Hevzi och slår ut med armarna.

Nu är det helt underbart! Underbart! Hevzi Halimi, miljövärd.

Andreas Karlsson och Daniel Carlsson ser också en enorm skillnad. Tidigare fick de bära möbler och skräp från källargångar och trapphus. Nu händer det någon enstaka gång, oftast i samband med månadsskifte med in- och utflyttningar. Hela gruppen är överens om att det är något man får räkna med att det kan ske, oavsett bostadsområde.

- Nu är det inte våra hyresgäster som skräpar ner. Det är folk som kommer utifrån under helgerna och dumpar skräp vid Lilla Returen (en lokal liten återvinningsstation där Guldvingens hyresgäster kan lämna grovsopor. Reds.anm) De ställer gamla möbler och skräp som vi måste forsla bort. Det känns inte rättvist mot våra hyresgäster att vi får lägga tid på att ta bort utomståendes skräp i stället för att lägga hela vår tid för dem som bor här. Men det viktigaste är att hyresgästerna och vi har ett helt fantastiskt samarbete och de har ändrat sina vanor, menar Daniel.

- I stället för att lägga tiden på att forsla bort brandfarliga prylar från källarna så hinner vi åtgärda fel så mycket snabbare jämfört mot tidigare för våra hyresgäster, säger Andreas K och alla håller med.

Daniel fixar en hissdörr som smäller när den slår igen. 

Gruppen tar upp ett av många exempel, som när en hyresgäst berättade för miljövärdarna att hennes dotter ofta snubblade på ett veck som uppstått på mattan vid ena lekplatsen.

- Det är inga problem, svarade jag. Vi åkte direkt och hämtade några kubik sand att lägga på mattan för att det ska bli ännu lekvänligare för barnen. Det är jätteroligt att vi numera hinner ta vara på våra hyresgästers synpunkter och önskemål och kan förbättra för dem, säger Njazih.

Andreas G och Njazih fyller på sand på en av gårdarnas lekplats.


Smiley till hyresgästerna varje fredag
Under den korta avstämningen sammanfattas veckan som varit och gruppen kommer överens om vad de vill hälsa till hyresgästerna i sin ”trivselrapport”. Trivselrapporten skickas till hyresgästernas e-post och finns också på ”Mina sidor”. Utöver det hittas hälsningen även som trapphusblad. För att vänja hyresgästerna vid att kolla sin e-post och Mina sidor så får alla i Guldvingen ett sms, med en sammanfattad hälsning och uppmaning om att gå in på sin e-post och läsa mer.

- Det är väl bara en enda gång som ni skickat en arg smiley till hyresgästerna? frågar Ville.

- Ja, det var vid kombinationen långhelg och månadsskiftet april/maj där många flyttade in och ut. Det såg bedrövligt ut, med sopberg kring miljöstationerna, massor med möbler utanför Lilla Returen, säger Njazih. Vi skickade ut ”nej, inte okej!” med en knallröd arg smiley.


- Men sedan fick vi höra från hyresgäster att de sett bilar komma utifrån och dumpa massor av grovsopor vid Lilla Returen. Så delvis var vi kanske lite orättvisa i det utskicket, skrattar Daniel.

- Det hjälpte i alla fall, säger Hevzi. Efter det har det alltid varit jättefint.

Varje vecka skickar Guldvingengruppen en personlig hälsning till kvarterets hyresgäster, om veckan som gått.

Annars är det glada smileys som går ut, där Guldvingen-gänget skickar uppskattande hälsningar och tackar för gott samarbete.
- Ni har också uppmärksammat olika högtider i era utskick, som eid/bayram och påsk, inflikar Mohamed.

- Det stämmer säger Njazih. Istället för en smiley var det ett foto på oss där vi önskade trevlig Eid/bayram till alla som firar det och en annan gång önskade vi glad påsk. Vi vill gärna vara personliga med hyresgästerna vi arbetar för varje dag.

- Vi vet att det blir mycket godispapper och frön på backen kring ramadan som avslutas med Eid, att barnen kastar skräp. Men då förekom vi med en önskan om att hyresgästerna skulle be sina barn att använda papperskorgar, säger Hevzi.

Ville och Mohamed berättar att när de är ute i området så möts de av hyresgäster som säger att ”det ska bli så roligt att läsa i hälsningen på fredag hur det varit denna vecka”.

- Ja, det stämmer. Vi har fått en ännu närmare kontakt med våra hyresgäster nu, säger Andreas G. Det är väldigt roligt.

Killarna skrattar åt att de numera har ett lyxproblem, att det är svårt att variera sina fredagshälsningar, eftersom hyresgästerna sköter sig nästintill perfekt varje vecka.

Nästa önskan: ingen plast i matavfallet
Ett problem som finns både i kvarteret Guldvingen och i många andra områden är att det hamnar plast i matavfallet. Hyresgäster som tycker att papperspåsen med matrester går sönder eller blir blöt och därför lägger den i en plastpåse innan den kastas i sopkärlet för matavfall - utan att veta att det är fel.

Men det räcker med en enda plastpåse i kärlet för matavfall så går det inte att använda. Istället för att omvandlas till gödning eller biogas bränns allt upp som grovavfall. Det innebär att Eidar bara i kvarteret Guldvingen betalar flera hundra tusen kronor extra, eftersom soporna inte går att återvinna. I förlängningen innebär det en högre månadshyra för de boende i kvarteret.

- Det är klokt att lära en sak i taget, för att det ska vara hållbart, säger Ville. Nu har hyresgästerna lärt om vad gäller hanteringen nedskräpning. Så nu går vi vidare till att nöta om att aldrig ha plast i matavfallet.

Varje fredagshälsning från Guldvingengänget till hyresgästerna avslutas med uppmaningen och tydliggörande bilder att aldrig ha plast i matavfallet.
De välkomnar också hyresgästerna att rådfråga dem om de känner sig osäkra på sorteringen.

Miljövärdarna kan se när de låser upp moloken (=stort sopkärl som delvis är under jord) att antalet plastpåsar i matavfallet har minskat dramatiskt. Men så länge det inte är helt fritt från plast räknas det fortfarande som oanvändbart grovavfall.

- Vi får se, säger Njazih. Jag trodde aldrig att vi skulle komma till rätta med problemet kring skräpet, men det gjorde vi. Så tillsammans med hyresgästerna löser vi säkert problemet med plast i matavfallet också.

 

Vi har fått det jättefint!

Kifah, Asma (som är på besök från Eskilstuna), Sabirin och Siidcali är väldigt nöjda med hur fint de har fått det i kvarteret Guldvingen både med renoveringarna, de nya gårdarna och gemensamhetsytorna - och hur rent och fint det har blivit.

- Gud, vad gulligt! Sådana här fina hälsningar vill jag också ha av min hyresvärd! säger Asma när Sabirin tar fram sin telefon för att visa fredagshälsningarna som kommer varje fredag från kvarterets Miljövärdar och Fastighetsvärdar. Det är jättefint.

Kifah, Sabirin och Siidcali bor i samma huslänga i kvarteret Guldvingen. Lägenheterna är stamrenoverade och har bland annat fått helt nya kök och badrum. Idag träffas grannarna, och Sabirins kompis Asma som är på besök, i pergolan utanför huset för en fikastund tillsammans.

De trivs alla jättebra i Guldvingen och tycker inte bara att det har blivit finare hus, lägenheter och gårda utan också att det känns tryggare nu än förut.

- Det är rent och fint överallt och är väldigt lugnt, säger Sabiri.

- Det är bara barn som låter, inflikar Kifah.

Att barn låter ser inte Siidcali som något problem, som får medhåll av de andra. För även om de låter väldigt mycket så är det inte sent på kvällarna. Barn är barn - och barn låter.

Besökaren Asma från Eskilstuna undrar om om det har varit några förändringar i området eftersom skillnaden diskuteras. Kifah berättar att det tidigare var väldigt skräpigt i området.

- Problemet var att vuxna lät sina barn ta med soporna ut. Ok, om du är större då funkar det. Men fyraåringar eller sjuåringar är för små för att förstå och de når inte upp till luckan och har heller inte någon tagg att öppna låsen med. Och då ställde de skräpet på backen. Det är inte barnens fel. Det är föräldrarnas ansvar. Men nu är det nästan alltid rent och fint.

De tycker att det är bra att Eidars personal har dialog med hyresgästerna i kvarteret och tycker att personalen gör ett bra jobb. Sabirin tar fram sin mobil för att visa några av fredags-
hälsningarna de får av Eidars miljövärdar och fastighetsvärdar.

- Gud, vad gulligt! Sådana här fina hälsningar vill jag också ha av min hyresvärd. Det är jättefint, ler Asma.

- Kom! vinkar Kifah när miljövärden Hevzi Halimi närmar sig. Vill du sitta i fem minuter och dricka lite arabiskt te med oss?

Hevzi tittar på klockan och svarar att fem minuter går bra. Det blir både effektiva och trevliga minuter. Hyresgästerna passar på att ställa frågor och får svar på flera av sina funderingar.

- Du gör ett bra jobb Hevzi, säger Kifah. Du jobbar alltid väldigt hårt och väldigt bra.

 

En vanlig tisdag 2022:

Numera ser en vanlig tisdag ut så här:

Publicerad 2023-06-07