För hyresgäster

Din lägenhet

Här hittar du information om det mesta som rör din lägenhet såsom skötsel, hemförsäkring, inomhustemperatur och målning.

Bad och dusch

För att undvika problem med fukt och dålig lukt i badrummet är det bra om du

  • regelbundet rengör golvbrunn och handfatsrör fram till vattenlåset
  • vädrar ut fukten genom att låta badrumsdörren eller fönstret stå öppet

 

Om du misstänker en fuktskada eller annan skada i badrummet ska du omedelbart felanmäla det.

 

Rensa vattenlåset

Om det luktar illa eller vattnet rinner trögt i handfatet eller duschen är det dags att rensa vattenlåset. I filmen visar vi hur du rensar vattenlåset i handfatet.

 

Städa golvbrunnen

Rinner vattnet dåligt i badkaret eller duschen? Är det helt stopp? Luktar det illa? Då är det dags att rensa golvbrunnen, i filmen visar vi hur du gör.

Filmerna finns textade på svenska, engelska, arabiska och somaliska. På kugghjulet kan du slå på undertexterna.

Balkong

Har du en balkong ska den skötas av dig som hyresgäst. Eidar som hyresvärd har ansvar för fastighetens utseende och för att uppsatta föremål inte orsakar skador på fastigheten, andra föremål eller personer, därför finns det vissa regler som du måste förhålla dig till gällande balkongen:

  • För ett trivsamt och säkert boende får man endast grilla med elgrill på balkongen.
  • Det är ditt ansvar att hålla balkongen fri från skräp och sopor samt snö så att det inte finns risk för ras.
  • På grund av brandrisk är det inte tillåtet att ställa ut vitvaror på balkongen.
  • Det är inte tillåtet att borra hål i fasad eller fönsterkarm

 

Om du skulle ha besvär med fåglar på din balkong ska du felanmäla det till Eidar.

Brandvarnare

Lägenheten är utrustad med brandvarnare i taket. Batterilivslängden på brandvarnaren är 10 år. När batteriet är slut så kommer Eidar byta ut brandvarnaren, det går alltså inte att byta batteri i brandvarnaren. Det är ditt ansvar som hyresgäst att kontrollera att brandvarnaren fungerar samt felanmäla den till Eidar om den inte fungerar eller när batterierna är på väg att ta slut.

 

Brandvarnaren kommer avge en liten signal, oftast ett litet pip, ca en gång per minut när det är dags att byta ut den. Signalen varar i en månad och du ska göra en felanmälan till Eidar så fort du hör pipet.

 

Testa brandvarnaren regelbundet

För att säkerställa att brandvarnaren fungerar som den ska vill vi att du testar den regelbundet. Det gör du genom att trycka och hålla nere testknappen några sekunder tills larmsignalen ljuder.

 

Brandsläckare

Vi rekommenderar att du har en 6 kilos pulversläckare och gärna en brandfilt hemma.

Bredband, TV och telefoni

 

Bredband

Vill du beställa bredband till din lägenhet kan du gå in på Open Universe för att se vilka leverantörer och tjänster som finns tillgängliga för just din adress. Här kan du på egen bekostnad beställa det abonnemang som passar dig.

 

TV

I de flesta av våra lägenheter ingår ett grundutbud av tv-kanaler i hyran. Dessa levereras av Com Hem eller Telenor via antenn eller bredbandsnät. Du som vill ha fler eller andra kanaler kan på egen bekostnad välja det paket eller den leverantör som passar dig bäst på eidar.openuniverse.se . Där kan du se vilka leverantörer som kan leverera till just din lägenhet.

 

Vilka kanaler som ingår i Com Hems utbud kan du se på Com Hems webbsida

 

Mer ingående information om vad som gäller i ditt område hittar du i följande dokument:

Björnbärets radhus, Citronfjärilen, Fridhem, Herkules, Lantmannavägen 12, 14, Elefanten, Mars, Skogshöjden, Upphärad, Åsaka, Sjuntorp, Skördetröskan 6 (smålägenheter), Skördetröskan 6 (studentlägenheter), Skördetröskan 7 (radhus), Velanda, övriga lägenheter

 

Telefoni

Det finns även möjlighet att teckna fast telefoni via bredbandsnätet, även detta gör du via Open Universe.

 

Problem med bredbandet eller tv:n?

Om du kör fast i installationen eller har problem med dina tjänster är det alltid företaget du har abonnemang hos som du ska kontakta.

 

Svårt att välja leverantör?

Om du tycker det är svårt att veta vad du exempelvis behöver ha för bredbandstjänst kan du kontakta Open Universes leverantörsoberoende rådgivning. Där kan du få svar på dina funderingar och råd om du behöver hjälp att bestämma dig vad du vill ha och även att beställa detta.

 

Kontaktuppgifter till Open Universe för tips och råd kring beställning:
Hemsida: eidar.openuniverse.se
Telefonnummer: 0770-82 55 55 (knappval 1)
SMS:a BREDBAND till 72 660 så ringer Open Universe upp dig

 

 

Felanmälan

Om du upptäcker ett fel i lägenheten eller huset du bor i så ska du göra en felanmälan. Enklaste sättet att felanmäla är genom att använda Eidar appen eller genom att logga in på Mina sidor. Vill du hellre prata med oss når du oss på 0520-877 00 under våra telefontider. Vid akuta fel under kvällar och helger, till exempel vid hissproblem eller om du tappat din nyckel, ring Jouren på 0520-877 99.

 

Observera att om felet beror på onormalt slitage/handhavande fel kommer Eidar att debitera kostnaden för utfört arbete på din nästa hyresavi. Tänk på att du som hyresgäst bland annat ansvarar för att byta glödlampor och rensa ditt avlopp. Det är även du som städar, skottar och sandar din balkong, uteplats och parkeringsplats.

Fest

Vill du fira en födelsedag eller ordna en inflyttningsfest? Givetvis ska man kunna anordna fester ibland. Som hyresgäst är du skyldig att visa hänsyn till dina grannar och att inte störa, men om du berättar innan för dina grannar att du ska fest så brukar de ha förståelse för det, om det inte sker för ofta. Att prata med grannarna är ett bra sätt att undvika missförstånd och irritation.  Tänk på att om du är för högljudd så kan störningsjouren kallas in, och andra gången de kallas in och kan bekräfta en störning kommer du få betala 1 075 kronor (år 2019). Upprepade störningar leder dessutom till vräkning.

Golv och golvrengöring

Var rädd om dina golv.

 

  • Använd möbeltassar på exempelvis bord, soffa och stolar
  • Torra rengöringsmetoder såsom dammsugning, sopning och moppning är alltid bättre för golven
  • Om du tvättar golvet med vatten, använd sparsamt med vatten och ett milt rengöringsmedel
  • Om du har ett linoleumgolv kan det vid behov förbättras genom att du använder golvvax eller golvpolish

Grillning

Framförallt på sommaren är vi många som vill njuta av grillad mat. För din egen och dina grannars säkerhet vill vi att du tänker på några saker före du lägger maten på grillgallret:

  • Vill du grilla på balkongen kan du göra det med en el-grill, men ta hänsyn till grannarna så att de slipper få in matos i sina lägenheter.
  • Kol- eller gasolgrill kan lätt bli en brandfara och därför är de endast tillåtna i ”radhus-liknande områden” med gott om yta.
  • Placera grillen på stadigt underlag och se till att grillen inte är i närheten av något som kan fatta eld. En olycka händer så lätt och eld sprider sig snabbt.
  • Lämna aldrig en tänd grill utan uppsikt. Se till att grillen är ordentligt släckt när du lämnar den, brandfaran är särskilt stor under torra perioder.
  • Behöver du någonstans att förvara din gasolbrännare så kan du göra det på altanen. På grund av brandrisken är det inte tillåtet att förvara dem i förråd eller lägenhet.

Hemförsäkring

Bor du i hyresrätt måste du ha en hemförsäkring som skydd för dina saker. Kontakta ett försäkringsbolag och teckna en hemförsäkring till fullvärde som gäller från den dagen du flyttar in.

Husdjur

Om du har husdjur i din hyreslägenhet ska du tänka på:

  • Att ta hand om ditt husdjur och att ett husdjur kan slita på din lägenhet mer än vad som räknas som normalt slitage. Vassa klor som river upp märken i golv eller väggar är ett onormalt slitage och något som du som hyresgäst får betala för den dagen du väljer att flytta
  • Se till att dina husdjur inte stör andra boende i området. Djuren får inte springa lösa. Det är särskilt viktigt att de hålls borta från barnens lekplatser.
  • Husdjuren får inte vara för många i antal så att de riskerar att sprida lukt eller vanvårdas.
  • Vissa husdjur, som till exempel reptiler, krävs särskilda tillstånd av Trollhättans Stad för att ha. Detta gäller naturligtvis även i Eidars fastigheter.
  • När du gör en felanmälan eller av annan anledning förväntar dig besök från Eidar till din lägenhet är det viktigt att du meddelar oss att du har husdjur.

Innerdörrar

Om du väljer att ta bort en innerdörr är det ditt ansvar att förvara dörren så att den inte kommer till skada och kan sättas tillbaka igen när du flyttar.

Inomhustemperatur

Elementen går på automatiskt när utetemperaturen är så låg att det krävs att man tillför värme för att hålla lägenhetstemperaturen på 20-21 grader (enligt Folkhälsomyndighetens riktlinjer). Du mäter temperaturen mitt i rummet en meter från golvet. Tänk på att tunga gardiner och möbler som täcker elementen gör att värmen sprids sämre i rummet.

Lampor och byte av lampor

Alla lampor som går att byta i din lägenhet är det du som hyresgäst som ansvarar för, det gäller även lampan i ugnen och i köksfläkten. Om det finns lampor som är en del av exempelvis en badrumsmöbel och som inte går att byta så ska du felanmäla det till Eidar om lampan slocknar.

 

Hur byter jag lampa i ugn, fläkt och kyl?

I filmen visar vi hur du gör.

Filmen finns textad på svenska, engelska, arabiska och somaliska. På kugghjulet kan du slå på undertexterna.

Målning

Du får måla och tapetsera om i din lägenhet, så länge det görs på ett fackmannamässigt sätt och i neutrala färger.  Om du vill ha rådgivning är du välkommen att ringa till Eidars Felanmälan.

 

Om målningen eller tapetseringen inte uppfyller kraven på fackmannamässigt och i neutrala färger så kommer du behöva återställa det när du väljer att flytta ut.

Namnskyltar på dörr och postbox

I de flesta områden så sätter vi på Eidar upp namnskylt på din dörr och postbox innan du flyttar in. Om ett namn ska ändras, tas bort eller läggas till så kontaktar du Felanmälan och så hjälper vi till så att det blir enhetligt.

 

Nycklar och passerbrickor

Var rädd om dina nycklar. Om du tappar nycklar eller passerbrickor (taggar) är det viktigt att du hör av dig till oss genom att kontakta Felanmälan på 0520- 877 00. Ett tips är även att kontakta polisens hittegodsavdelning för att se om någon hittat nycklarna.

 

Om du behöver extranycklar till lägenheten kan du beställa detta genom att kontakta Felanmälan hos Eidar på 0520- 877 00

Ohyra/skadedjur

Upptäcker du till exempel myror, vägglöss, kackerlackor, etc är du skyldig att omedelbart meddela Eidar detta. För Eidar är det jätteviktigt att få kännedom om skador, ohyra etc så att vi snarast möjligt kan begränsa skador och spridning. För att hindra spridning är det viktigt att du så snabbt som möjligt kontaktar Anticimex. För dig som hyresgäst är saneringen av ohyra gratis. Uppge bara att du bor hos Eidar.

Paraboler

Paraboler var förr det enda sättet att få tillgång till TV-utbudet från andra länder. Numera ger ofta IP-boxar genom bredbands-TV ännu större möjligheter.

 

Om du ändå väljer att ha parabol gäller följande:

  • Parabolen ska placeras på balkong eller uteplats och sättas fast med särskilda parabolfästen som monteras inne på balkongen utan att göra åverkan på fastigheten
  • Om du sätter parabolen på balkongen ska den placeras inåt och får alltså inte sticka utanför balkongen
  • Du som hyresgäst får inte borra i fasad, fönster eller dörr
  • Parabolen måste vara monterad så att den inte riskerar någons säkerhet, till exempel får den inte monteras på balkongräcke eller fasad där någon eller något kan skadas om den ramlar ner. Det är du som hyresgäst som är ansvarig för att parabolen sätts fast ordentligt så att den inte riskerar att blåsa iväg eller ramla ner.

 

Persienner

Om det finns persienner i din lägenhet så är de en del av lägenheter. Skulle det vara problem med persiennerna så ska du felanmäla det till oss.

 

Om du inte har persienner men vill ha det, kontaktar du Felanmälan hos Eidar och kan köpa persienner som ett tillval för 5 kronor/månad per persienn och fönster. Notera att om vi sätter upp nya persienner eller byter ut de som finns så sätter vi upp nya i alla fönster i din lägenhet.

Rökning

Det är tillåtet att röka på sin balkong men tänk på att visa hänsyn mot grannar och att röken kan störa andra.

 

Väljer du att röka i din lägenhet ska du vara medveten om att röklukten fastnar i väggar och golv, något som ofta leder till att lägenheten behöver röksaneras när du flyttar ut. Det är du som hyresgäst som får betala för saneringen eftersom rökning är ett onormalt slitage av lägenheten.

Skador och slitage

I en lägenhet uppstår alltid visst slitage, vilket är helt normalt i ett hem. Det kan ske olyckshändelser i hemmet och ibland är någon vårdslös vilket gör att slitaget kan bli större än det som räknas som normalt.  Om det händer är du som hyresgäst skyldig att betala Eidar för att återställa lägenheten till ursprungligt skick när du flyttar. Se exempelvis under rubrikerna Målning, Husdjur och Rökning.

 

Som hyresgäst har du ett ansvar och en skyldighet att omgående meddela Felanmälan hos Eidar när en skada uppstått, så att vi kan åtgärda det innan skadan förvärras.

Stopp i diskhon?

I filmen tipsar vi om hur du ska göra om det luktar illa från diskhon, om det rinner dåligt eller om det blivit stopp.

 

Filmen finns textad på svenska, engelska, arabiska och somaliska. På kugghjulet kan du slå på undertexterna.

Ström och säkringar

Om strömmen går i din lägenhet ska du i första hand titta i det skåp där du hittar dina säkringar eller proppar. Om jordfelsbrytaren har löst ut är det med största sannolikhet fel på någon utrustning i lägenheten. Bästa sättet att göra en felsökning är att slå av alla säkringar och återställa jordfelsbrytaren. Genom att slå på säkring för säkring kan du upptäcka i vilket rum problemet uppstått. Om strömmen inte kommer tillbaka gör du en felanmälan.

 

Om du har proppar i din lägenhet är det ditt ansvar som hyresgäst att byta propp vid behov.

 

Filmen finns textad på svenska, engelska, arabiska och somaliska. På kugghjulet kan du slå på undertexterna.

Säkerhetsdörr

Har du en säkerhetsdörr? Då finns det ofta en nyckeltub i din dörr.  När Eidar behöver tillträde till din lägenhet så kontaktar vi dig. Antingen så är du hemma när vi kommer eller så godkänner du att vi går in i lägenheten när du inte är hemma. I det senare fallet så använder vi nyckeltuben. Du fäster nyckeln i kedjan på insidan av dörren och vi kan nå den genom att låsa upp tuben från utsidan dörren.

 

På flera av våra nya säkerhetsdörrar så behöver du dra handtaget uppåt innan du låser upp dörren för att låsmekanismen ska fungera. I filmen kan du se hur låset och nyckeltuben fungerar.

 

Filmen finns textad på svenska, engelska, arabiska och somaliska. På kugghjulet kan du slå på undertexterna.

Sätta upp tavlor, hyllor eller TV på väggen

Givetvis får du sätta upp tavlor, hyllor eller en TV på väggen. Tänk på att använda skruv som är anpassad för väggen och att du den dagen du flyttar ut även återställer hålen (dvs. spackla igen, slipa och måla). Kontakta gärna Felanmälan hos Eidar för att kolla vad som gäller i just ditt kvarter.

 

I badrum och våtutrymme är det inte tillåtet att borra hål i kakel, matta eller övriga tätskikt eftersom det kan orsaka vattenskador. Om det finns befintliga hål vill vi att du felanmäler det till oss.

Tillval

Genom Eidar egna val har du möjlighet att göra tillval, exempelvis ansöka om att få en tvättmaskin eller diskmaskin i din bostad. Detta sker då mot en hyreshöjning. Dock är det inte i alla lägenheter det fungerar att montera exempelvis tvätt- eller diskmaskin och då har hyresvärden rätt att säga nej. Det är endast hyresvärden eller installatörer som hyresvärden anlitar som får göra ingrepp i ledning för vatten, avlopp och el.

 

 

Uteplats

Har du en marklägenhet med tillhörande uteplats ska den skötas av dig som hyresgäst. För ett trivsamt boende ska den vara prydlig. Eventuell rabatt rensas och uteplatserna ska vara fria från skräp.

Ventilation

För att en lägenhet ska kännas fräsch är det viktigt att ventilationen fungerar. Om ventilationen i en lägenhet inte fungerar blir det instängt och kan bildas mögel.

 

För att ventilationen ska fungera behöver du tänk på att:

 

  • Håll dina luftventiler öppna så att det kommer in frisk luft i lägenheten
  • Låt det vara fritt framför elementen
  • Rengör filtret i din fläkt (om det finns en sådan) minst en gång per månad
  • Rengör badrumsventilen regelbundet med borstmunstycket på dammsugaren
  • Dra undan eventuellt duschdraperi och lämna badrumsdörren öppen efter att du duschat för att ventilera ut fukten i badrummet.

 

Filmen finns textad på svenska, engelska, arabiska och somaliska. På kugghjulet kan du slå på undertexterna.