We use Google Translate to translate our pages to 52 different languages. The translation into the language you choose is in real time, which means a slight delay when the pages are displayed. Learn more about Google Translate
Aktuellt nära dig
Du gör din felanmälan enklast och smidigast genom att logga in på Mina sidor som du hittar längst upp på sidan.
Persienner ingår inte alltid i en hyresrätt. Däremot kan Eidar installera persienner i alla fönster. Då tillkommer en kostnad på 5 kr/fönster som varje betalas via din hyresavi. T ex 5 fönster = 25 kr/månad. Vi tar då också hand om och reparerar persiennerna om något skulle hända eller om delar går sönder.
Ta kontakt med din besiktningsman hos Eidar.
Som hyresgäst ansvarar du för att byta förbrukningsvaror i lägenheten, till exempel glödlampor, lysrör och glimtändare. Om du har gjort detta men ljuset fortfarande inte fungerar så ska du kontakta Boservice/Felanmälan för att få vidare hjälp med ditt ärende.
Uppsägning av hyresavtal skall alltid ske skriftligt. Antingen vid besök hos uthyrningen eller via e-post eller brev. Är ni två som står på kontraktet krävs det att båda parter skriver under.
Lägenheter som finns under BoDirekt innebär att det är inflyttning inom cirka en månad. Du som söker en lägenhet på BoDirekt måste därför kunna ta den till det utsatta inflyttningsdatumet. BoDirekt-lägenheter hyrs ut via vår bostadskö, det vill säga att det är i tur och ordning den med flest köpoäng som blir erbjuden att hyra lägenheten.
Du som redan är kund hos Eidar, har en uppsägning på minst två månader om du byter lägenhet inom företaget.
Självklart, om det inte sker alltför ofta. Meddela gärna dina grannar i god tid innan du ska ha fest och visa hänsyn till de övriga hyresgästerna. Tänk på att om du är för högljudd så kan störningsjouren kallas in, och då debiteras du 1 000 kronor. Upprepade störningar leder dessutom till vräkning.
Ja, det får du. Men som hyresgäst ansvarar du för att djuren inte stör grannarna, sprider lukt, vanvårdas eller utgör fara. Vissa husdjur, som reptiler, kräver också särskilda tillstånd för att ha. Detta gäller såklart även i Eidars fastigheter.
Nej, det är inte tillåtet.
Nej, för trivselns och säkerhetens skull har Eidar bilfria innergårdar. Det innebär att du endast vid flytt eller av- och pålastning får köra in på gården.
I de områden där tvättmaskin inte ingår i bostaden har vi tvättstugor för hyresgästerna i kvarteret. Vissa bokas elektroniskt eller över datorn, men vanligast är bokning med cylinder. Är du osäker på var tvättstugan ligger eller hur du bokar så kan du kontakta ditt bovärdskontor via Mina sidor.
I en lägenhet ska det vara mellan 20 och 23 grader. Börja med att mäta temperaturen mitt i rummet, cirka en meter upp från golvnivån. Om termometern visar under 20 grader, se då till att vreden på elementen är uppskruvade på max. Har du möbler och gardiner som står framför elementen så kan dessa hindra att värmen sprids i rummet. Om dessa åtgärder inte påverkar temperaturen efter några timmar, kontakta felanmälan: boservice@eidar.se
När du laddat ner Eidars app kan du göra felanmälan, störningsanmälan, boka tvättstuga, se dina fakturor och din elförbrukning.
Som hyresgäst hos Eidar har du tillgång till Mina Sidor dygnet runt. Här kan du göra felanmälan, störningsanmälan, boka tvättstuga, se dina fakturor och din elförbrukning.
Välkommen att kontakta Boservice på Eidar Center under våra telefon- och besökstider.
Om nästkommande dag är en vardag är du välkommen att kontakta Boservice på Eidar Center under våra telefon- och besökstider. Är det däremot en helgdag så är det jouren som ska kontaktas.
Ta kontakt med din besiktningsman på Eidar.
Individuell mätning innebär att du få bättre koll på hur mycket el du använder och du betalar bara för det du använder. Ökad medvetenhet resulterar oftast i minskad förbrukning vilket är bra för både din plånbok och miljön.
Du kan även vara säker på att du får miljömärkt Grön El som enbart kommer från förnyelsebara energikällor som vattenkraft, vindkraft, biobränslen och solenergi.
Om du flyttar in i ett område där Eidar tar betalt för el behöver du inte sluta något avtal med varken nätägare eller elbolag.
Om du flyttar till ett område där Eidar inte tar betalt för el behöver du teckna elnätsavtal minst 14 dagar innan ditt hyresavtal börjar gälla. Tänk på att elnätsavtalet ska gälla under hela din hyrestid.
Kontakta Trollhättans energi via 020-89 90 00 eller www.trollhattanenergi.se/
Flyttar du in i Upphärad eller Sjuntorp är det Vattenfall som är nätägare och som du ska kontakta via 020-82 00 00 eller
www.vattenfalldistrubition.se/
Du kan fritt välja vilken elleverantör du vill ta kontakt och ha elavtal med. Om elleverantören frågar efter ditt anläggnings-id så ska du kontakta nätägaren, vi på Eidar har inte tillgång till det. Tecknar du inget elavtal kommer nätägaren att tilldela dig en elleverantör.
Du kan enbart byta om du bor i ett område där Eidar inte tar betalt för el. Detta gör du genom att ta kontakt med den elleverantör du har avtal med och säger upp det avtalet samt ta kontakt med och ingå ett avtal med den nya leverantören du vill ha. Tänk på att det kan finnas olika uppsägningstider och anslutningstider som gäller olika bolag.
Följande områden har individuell mätning av varmvattnet:
Björnbärets radhus
Björnbäret (Karlstorpsvägen)
Sädesbingen
Humlan
Spaden
Elefanten
Skördetröskan 6
Fridhem
Herkules
Citronfjärilen
Mars
Följande områden har individuell mätning av el:
Björnbärets radhus
Humlan
Elefanten
Skördetröskan 6
Fridhem
Herkules
Mars
Vi har ett avtal med Nokas som sköter om övervakningen av våra parkeringar. Vänligen kontakta Nokas Bevakning Väst AB på telefonnummer 08-735 29 99.
Du kan få ett tillfälligt parkeringstillstånd under den tid som du flyttar in- och ut ur din lägenhet. Dessutom kan du få ett tillfälligt parkeringstillstånd till besöksparkeringen om du väntar gäster över en helg. Kontakta Eidar Center för vidare information.
Som hyresgäst hos Eidar kan du hyra en fordonsplats i form av garage, carport och parkeringsplats med eller utan elstolpe. Du registrerar dig då i vår fordonskö, samlar poäng och söker fordonsplats likt en lägenhet.
I vissa områden finns kvarterslokaler som Eidar har avsatt för Hyresgästföreningen. För bokning och mer information kontakta Hyresgästföreningen MittVäst:
E-post: mittvast@hyresgastforeningen.se
Tel: 0771-443 443
Eidar har lokaler utspridda i hela Trollhättan. I beståndet finns allt ifrån butikslokaler, restauranger, kontorshotell, tillagningskök och källarlokaler till olika boenden och förskolor. Priset per kvadratmeter varierar beroende på skick och läge, men vi försöker ha en så marknadsanpassad hyra som möjligt. För mer information, kontakta Eidars Affärsområde Lokaler.
E-post: lokaler@eidar.se eller tel. 0520- 877 50, knappval 2.
Vår uthyrningsavdelning förvaltar, förutom lägenheter, även förråd och bilplatser. Du når den på telefonnummer 0520 877 00, knappval 1.
Om du får din hyresavi från Trollhättans Stad så har du en blockförhyrd lägenhet, vilket betyder att Trollhättans Stad är din hyresvärd och bland annat ansvarar för att svara på dina frågor.
För frågor kring uthyrning och felanmälan kontakta lokaler@eidar.se. Vid akuta ärenden på dagtid kan du även ringa till oss på telefon: 0520-877 50.
Vid akuta ärenden på kvällar och helger, kontakta vår fastighetsjour på telefon: 0520-877 99.
Hyran betalas alltid i förskott, vilket betyder att nästkommande månadshyra ska vara inbetald före den sista bankdagen innan månaden börjar. Aprilhyran ska exempelvis vara betald senast den 31 mars.
Genom att logga in på "Mina sidor" kan du som är hyresgäst se och skriva ut din hyresavi. Du kan se saldo, OCR-nummer och dina avtal samt historik. Du som har individuell el- och/eller vattenavläsning kan även se din förbrukning och på så sätt få bra koll på månadens utgifter. Förbrukningen av el-och varmvatten debiteras i efterhand med eftersläpning på två månader.
På mina sidor kan du alltid uppdatera din mailadress och dina personliga uppgifter.
Du kan även ladda hem Eidars app till din smartphone och på så sätt alltid ha med dig dina uppgifter.
De betalsätt du kan välja mellan är:
Autogiro
Summan dras per automatik sista vardagen i månaden från ditt bankkonto. För att vi ska kunna starta ett autogiro behöver du fylla i blanketten ”Medgivande om hyresbetalning via autogiro” och skicka till oss. Du kan också ansluta dig till autogiro i din internetbank.
Vill du kan du kombinera autogiro med PDF-avi för att få hyresavin till din mail för kännedom.
E-faktura direkt till din internetbank
Logga in på internetbanken och klicka i att du önskar få fakturan från Eidar som e-faktura. På så sätt får du din hyresavi till internetbanken runt den 15:e varje månad.
Hyresavin som PDF-fil till din e-postadress
Meddela Eidar att du vill ha hyresavin som pdf-fil till din e-postadress genom att maila oss på ekonomi@eidar.se. Hyresavin skickas då per automatik till dig runt den 15:e varje månad.
Miljöarbete är viktigt för Eidar, som ligger i absoluta toppen bland Sveriges allmännyttiga bostadsbolag vad gäller klimatsmart-arbete. Av miljöskäl har vi därför inte längre hyresavier i pappersformat.
Miljöarbete är viktigt för Eidar, som ligger i absoluta toppen bland Sveriges allmännyttiga bostadsbolag vad gäller klimatsmart-arbete. Av miljöskäl har vi därför inte längre hyresavier i pappersformat.
Alla kan hamna i ekonomisk knipa någon gång. Ett tak över huvudet och ett hem att trivas i är ett måste för att må bra i livet. För att inte riskera att hamna efter med hyran vill vi ge några råd och lite information. Tänk på att alltid kontakta oss om du inte kan betala din hyra i tid.
• Hyran betalas i förskott, senast sista dagen i månaden innan. Hyran för april ska alltså vara betald senast den 31 mars.
• Om hyran inte finns på Eidars konto efter förfallodatum skickar vår samarbetspartner Intrum ut ett inkassokrav med den lagstadgade avgiften 180 kronor.
• Kontakta Intrum om du fått ett inkassokrav och har problem med att betala din hyra. Ju tidigare du kontaktar dem desto större är möjligheterna att ni tillsammans kan lösa dina problem. Kontaktuppgifterna kommer du som är berörd att se på det inkassokrav som skickas till dig.
• Du kan även kontakta Trollhättans stad konsumentvägledning för att få rådgivning eller för att undersöka möjligheten till försörjningsstöd, bostadsbidrag eller för att få hjälp med att planera din ekonomi.
• Kontakta vår uthyrning för att se om det finns möjlighet att byta till ett mindre- eller billigare boende som är mer ekonomiskt hållbart.
Har du frågor kring din hyresbetalning är du välkommen att ringa vår Ekonomiavdelning på telefon 0520-877 92 under måndag-fredag kl 10-12.
I en lägenhet uppstår alltid ett visst slitage, vilket är helt normalt i ett hem. Om det sker olyckshändelser i hemmet eller om någon är vårdslös så att slitaget blir större än det som räknas som normalt, är du som hyresgäst skyldig att betala Eidar för att återställa lägenheten till ursprungligt skick när du flyttar. Som hyresgäst har du ett ansvar och en skyldighet att anmäla skador till Eidar så fort de uppstår.
För dig som vill göra betalning till Eidar från utlandet måste följande uppgifter anges:
IBAN: SE85 9500 0099 6042 0299 2089
BIC: NDEASESS
Bank accountnumber: 9960 420299 2089
OBS! Glöm inte att ange vem avsändaren är och vad betalningen avser.
Payment from abroad
If you want to make payment to Eidar from abroad must specify:
IBAN: SE85 9500 0099 6042 0299 2089
BIC NDEASESS
Bank Account Number: 9960 420299 2089
NOTE! Do not forget to specify who the sender is and what the payment regards.
Som hyresgäst hos Eidar utförs skadedjursbekämpning gratis av Anticimex. Du kontaktar dem på telefonnummer 0522-64 68 00.
Om strömmen gått är det med stor sannolikhet ett fel i elnätet. Om strömavbrottet inträffar efter Eidars öppettider kontaktar du jouren på telefon 0520-877 99.
Boende i hyreshus är skyldiga att visa hänsyn mot sina grannar. Om denna överenskommelse bryts är det viktigt att du kontaktar Eidars Trygg- och Trivselbovärdar, genom att logga in på Mina sidor och fylla i formuläret för störningsanmälan. Det bästa är dock om du försöker prata med din granne innan du kontaktar Eidar, för att se om ni kan lösa problemet tillsammans. Vid akuta störningar efter Eidars öppettider ringer du journumret 0520-877 99.
Under kontorstid kontaktar du Eidar Center på telefon 0520-877 00. Övriga tider kan du nå jouren på 0520-877 99. Jouren låser upp dörren, åt den hyresgäst vars namn som står på kontraktet, under kvällar och helger för en kostnad på 525 kronor.
Uppstår en akut situation (utelåst, vattenskada, störningsanmälan) vänligen kontakta vårt journummer under kvällar och helger, telefon 0520-877 99.
Eidar har ett kösystem, som vi strikt följer. På grund av det höga trycket på bostadsmarknaden är kötiden i dagläget i genomsnitt 3 år.
Eidar har ett kösystem, som vi strikt följer. På grund av det höga trycket på bostadsmarknaden är kötiden i dagläget i genomsnitt 3 år.
Genom att logga in på ”Mina sidor” med ditt användarnamn och lösenord.
Du måste själv vara aktiv för att behålla din kötid. Det gör du genom att med max 12 månaders mellanrum logga in på ”Mina sidor”.
För att din anmälan som bostadsökande ska finnas kvar, måste du uppdatera den minst var 12:e månad. Det gör du genom att logga in på ”Mina sidor”.
Poäng plats 5 visar poängen på den person som för tillfället står på femte plats i kön på den aktuella lägenheten. Poängen kan komma att ändras ända fram till sista anmälningsdag, beroende på om andra sökande som gör intresseanmälan har högre poäng.
Genom att logga in på Mina sidor på eidar.se och klicka på ”Registrera dig”.
Eidar har följande regler angående förtur:
Näringslivsförtur: Den omfattar inflyttande till Trollhättan som har fått arbete någonstans inom Trollhättans kommungräns och behöver en bostad. Oavsett pendlingsavstånd till arbetet kan du mot uppvisande av intyg från arbetsgivaren få förtur till bostad om du inte redan bor inom kommunen. Intyget skall styrka att du fått arbete som har en varaktighet av minst 6 månader. För att kunna ansöka om näringslivsförtur ska du folkbokföra dig på den nya adressen och du får inte ha dubbelt boende mer än under en kort övergångsperiod. Exempelvis under uppsägningstiden för nuvarande bostad.
Studier på Högskolan Väst: För dig som skall studera på Högskolan Väst finns en bostadsgaranti. Mer information om den kan du hitta här (Länk till Student)
Hyresgäster, vars boendetid överstiger 1 år, som fått förändrade boendebehov:
Denna förtur avser förändringar som i stor utsträckning sker utan möjlighet för dig som hyresgäst att påverka. T ex medicinska skäl, funktionsnedsättning, ålderdom eller väsentligt ändrade ekonomiska förhållanden. Medicinska skäl innebär att hyresgästen inte kan ta sig i och ur sin befintliga bostad. Detta skall styrkas med läkarintyg, som ej är äldre än 2 månader.
Hushåll med särskilda stödbehov. (Förklaring se Uthyrningspolicy), Bedömningen av bostadsbehovet görs tillsammans med socialförvaltningen i Trollhättans stad.
Observera att förturerna gäller inte till valfri lägenhet utan till lämplig lägenhet. Det går således inte att gå före alla i kön till de lägenheter som är mest eftertraktade, det vill säga har längst kötid. Det är AB Eidar som ensam avgör vad som anses vara lämplig lägenhet i varje enskilt fall. Inom varje förtursgrupp finns inget kösystem. Om sökande tackar nej till erbjuden lägenhet upphör förturen. Samma sak gäller om den sökande inte svarar på erbjudandet.
Nej, det gör du inte. Däremot kan du under en sexmånadersperiod bli spärrad för nya erbjudanden, om du vid upprepade tillfällen tackar nej eller inte svarar på erbjudanden om lägenhet.
Både du och den medsökanden måste vara registrerade och stå i vår bostadskö med varsin separat profil. Båda har ett eget användarnamn samt lösenord och både den sökande och den medsökande förlorar sina köpoäng när man tecknat nytt kontrakt. Tänk på att även den som är medsökande måste uppdatera sin ansökan minst en gång per år. Det räcker alltså inte att bara en gör det, fast man står med på varandras profil.
Nej, dina poäng är personliga och kan varken slås ihop med, eller föras över till annan sökande.
Oftast är det helt odramatiskt och beror på att systemet automatiskt spärrar personer som inte fyllt i uppgifter korrekt eller missat delar i samband med registreringen.
Om du inte svarar på erbjudanden vid två tillfällen så blir du spärrad och kan inte söka lägenhet under sex månader. Detsamma gäller om du tackar nej till erbjudanden fler än fyra gånger. Den femte gången blir du också spärrad som sökande i sex månader. Du förlorar inga köpoäng under spärrningen så länge du håller din sökanderegistrering uppdaterad.
Radon är en gas som finns naturligt i mark, luft och vatten. Den varken syns eller luktar så mätning av radonhalten är det enda sättet att upptäcka den.
Gasen kan ibland spridas till bostäder och lokaler genom otätheter mot marken eller genom byggnadsmaterialet. Vanligast är markradon som letar sig in i huset via otätheter i rör och ledningar. Om halterna är för höga är det fastighetsägarens ansvar att åtgärda detta.
Riktvärdet för radon i inomhusluften ska inte överskrida 200Bq/m3 luft (Bequrel per kubikmeter luft).
Det enda sättet att veta om det finns radon i en byggnad är att göra mätningar. Gasen varken luktar, smakar eller syns.
Mätningar genomförs med hjälp av små dosor som placeras ut och ligger i lägenheten/lokalen under cirka två månader. Därefter skickas de för analys och ett medelvärde över året beräknas av laboratoriet. Mätningarna genomförs bara under vinterhalvåret (1 okt- 30 april), för att inte få missvisande och för lågt resultat.
Det är bra att känna till att mätningar inte genomförs i samtliga lägenheter utan i ett antal utvalda lägenheter som framgår av metodbeskrivningen som finns som stöd i arbetet.
Metoden vi använder är fastställd av Strålskyddsmyndigheten och samtliga resultat stäms av med kommunens Miljökontor.
Radon kan förekomma i luften och når på så sätt våra lungor när vi andas. Därför är det främst lungorna som kan skadas. Om man har utsatts för höga halter av radon under många år och dessutom röker kan det bli allvarligt.
Du kan själv se till att radonhalten i din lägenhet/lokal blir lägre genom att se till att ventilationen fungerar som den ska. Rengör ventilationsdon i köksfläkt och i badrum och var noga med att inte stänga eventuella tilluftsventiler till din lägenhet.
Nej, det är det inte. Drygt 90% av alla våra byggnader visar godkända resultat i våra mätningar.
De senaste resultatet av våra radonmätningar finner du i dokumentet "Radonmätningar" under Om Eidar - Miljöarbete - Inomhusmiljö på vår hemsida. Resultatet presenteras områdesvis.
Vänligen besök:
www.boverket.se
www.folkhalsomyndigheten.se
Ibland kan det vara så. Men vi hjälper dig gärna! Skicka iväg ett mail eller kontakta oss direkt på Kundtjänsten på vårat kontor:
Besöksadress
AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag
Lantmannavägen 92
Box 928, 461 29 Trollhättan
Öppettider
Mån-ons 8.00-16.00
Tors 8.00-17.30
Fre 8.00-13.00
Mån-tors lunchstängt 12.30-13.30
Besöks- och telefontider för olika ärenden
Telefon kundtjänst
0520-877 00
På Eidar.se använder vi oss av cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra och användarvänligt sätt för dig. Genom att klicka ”jag förstår” godkänner du att vi använder cookies. Läs mer här.
Ok, jag förstår