Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till huvudmeny
Ikoner som visar tumme upp respektive tumme ner

Påverka ditt boende - svara på hyresgästundersökningen 2020

I september är det dags för Eidars återkommande hyresgästundersökning. Det är viktigt att du svarar på enkäten för att påverka din boendesituation. Resultatet av enkäten ligger till grund för vilka åtgärder Eidar ska fokusera på framöver, både generellt och i just ditt bostadsområde.

Genomförda åtgärder, efter senaste undersökningen

Utifrån resultatet av föregående enkät (2017) tog Eidar fram en åtgärdsplan som sedan satt fokus på vilka förbättringar som krävs för att ni hyresgäster ska trivas så bra som möjligt i era hem.

Förbättrade möjligheter till källsortering

I kvarteren Ceres, Bäckelyckan samt Björnen 9 och 10 har möjligheterna till källsortering förbättrats, numera finns fullsortering i alla dessa kvarter, näst på tur är Svan 2 och 8. Även Guldvingen har fått ett nytt sopsorteringssystem med full-
sorteringsstation, och under 2020 får Humlan, Spaden, Sädesbingen och Kronogården samma system med fullsorteringsstationer hemma i de egna kvarteren. Eidars mål är att 2023 ska alla kvarter med över 100 lägenheter ha fullsortering.

Ordning och reda i allmänna utrymmen

Den nya rollen fastighetsvärd har införts för att förtydliga ansvaret för ordning och reda i allmänna utrymmen som trapphus och
källare. Varje fastighetsvärd är knuten till specifika kvarter vilket gör att du som hyresgäst känner igen dem som rör sig i ditt område. Avtalen för städning av tvättstugor och allmänna ytor har setts över och kontrollerna av städningen skärpts. Nästa steg är att en service införs där du kan beställa hämtning av gamla möbler mm om du har svårt att själv transportera det till Returen.

Förbättrat ordning och reda i tvättstugorna

Kontroll av städningen har skärpts, en standard har tagits fram för kvaliteten samt för vilka städredskap som ska finnas så att var och en kan städa smidigt efter sig. Alla tvättstugor har inventerats och nu fortsätter arbetet med att successivt fräscha upp/renovera tvättstugorna och byta ut uttjänta maskiner så de följer den nya standarden.

Förbättrat tryggheten

I ett flertal områden har trygghetsfrämjande åtgärder som till exempel förbättrad belysning i källare, trapphus, vindar och utomhusmiljöer genomförts. Arbetet fortsätter med att successivt åtgärda belysning mm för att öka tryggheten i alla områden.

Förbättrat återkopplingen

Nya tjänster i form av fyra förvaltare och fyra förvaltningsassistenter har införts för att förstärka bemanningen. Dessa är kopplade till var sitt distrikt för att de ska ha möjlighet att vara experter på kvarteren i det distriktet och på så sätt kunna återkoppla snabbare och mer effektivt på era ärenden och frågor. Personalen har utbildats för att kunna ge bättre återkoppling och snabba svar direkt.

Förbättrat tillgängligheten

Telefontiderna och öppettiderna på Eidar Center har utökats i flera steg, Eidar Center har numera även lunchöppet. Parallellt pågår arbete med att förbättra möjligheterna att sköta sina ärenden digitalt via Eidar-appen och Mina sidor. Eidars bobuss besöker kvarteren för att öka tillgängligheten för er som bor långt ifrån Eidar Center.

Fortsatt fokus på utemiljöer

Resultatet av enkäten 2017 visade att de flesta var nöjda med utemiljön. För att upprätthålla den goda standarden har den nya rollen miljövärd införts där varje miljövärd ansvarar för utemiljön i sina specifika kvarter. Växterna i alla områden har inventerats och skötselplaner samt ett trädbeskärningsprogram styr arbetet för att bästa möjliga resultat ska uppnås. Konceptet stadsnära odling som ger möjlighet för er hyresgäster att odla hemma i era egna kvarteret har införts.

Löpande mätningar har införts

Alla som besöker Eidar Center kan ge ett omdöme för bemötandet. På så sätt får Eidar löpande information om vad ni kunder tycker. Kundmätningarna visar att 9 av 10 är nöjda med bemötandet.

Vad händer nu?

Många åtgärder har genomförts, men Eidar är inte nöjda ännu utan jobbar vidare för att göra fler förbättringar. Arbetet har kommit en bit på vägen och det finns en plan för hur det ska fortsätta. Men för att veta vad ni hyresgäster vill att Eidar ska fokusera på framöver är det av största vikt att ni svarar på hyresgästenkäten som skickas ut i september. Nytt för den här gången är att ni kommer kunna svara digitalt.

Publicerad 2020-07-14